OpenAI tecknar flerårigt innehållspartnerskap med Condé Nast | Teknologi
Condé Nast och OpenAI tillkännagav ett flerårigt partnerskap på tisdagen för att visa innehåll från förlagets varumärken som Vogue, Wired och New Yorker inom AI-startupens produkter, inklusive ChatGPT och dess SearchGPT-prototyp.
De ekonomiska villkoren för affären avslöjades inte. De Microsoft-stödda, Sam Altman-ledd firma har tecknat liknande avtal med tidningen Time Financial TimesBusiness Insider-ägare Axel Springer, franska Le Monde och spanska Prisa Media under de senaste månaderna. Affärerna ger OpenAI tillgång till de stora arkiven med text som ägs av förlagen, vilket är nödvändigt både för att träna stora språkmodeller som ChatGPT och för att hitta information i realtid.
OpenAI lanseras sin AI-drivna sökmotor SearchGPT i juli, med realtidsåtkomst till information från internet, vilket gör ett intrång på territorium som länge dominerats av Google. Affären med tidskriftsutgivaren ger sökmotorn tillåtelse att returnera information och citat från Condé-artiklar i sina resultat.
Brad Lightcap, operativ chef på OpenAI, sa att företaget är fast beslutet att arbeta med Condé Nast och andra nyhetsutgivare för att “se till att när AI spelar en större roll i nyhetsupptäckt och leverans, bibehåller den noggrannhet, integritet och respekt för kvalitetsrapportering”.
I ett mejl som rapporterats av New York Times, sa Condé Nasts vd, Roger Lynch, att affären kommer att kompensera för en del av de intäkter som teknikföretagen har knep förlag under de senaste åren. Han skrev: “Generativ AI förändrar snabbt hur publik upptäcker information. Det är avgörande att vi möter publik där de är en omfamning av ny teknik samtidigt som vi säkerställer korrekt attribution och kompensation för användning av vår immateriella egendom.”
Andra medieföretag har tagit motsatt väg. New York Times och Intercept har stämt OpenAI för att använda deras artiklar. Rättegången pågår.
Source link