ChatGPT:s chatbot-konkurrent…

ChatGPT:s chatbot-konkurrent Claude kommer att introduceras på iPhone | Artificiell intelligens (AI)

OpenAI’s ChatGPT möter allvarlig konkurrens, eftersom företagets rival Anthropic tar sin Claude chatbot till iPhones. Anthropic, som leds av en grupp före detta OpenAI-anställda som slutade på grund av skillnader med vd Sam Altman, har en produkt som redan slår ChatGPT på vissa intelligensmått och nu vill vinna över vardagliga användare.

“I dagens värld är smartphones i centrum för hur människor interagerar med teknik. För att göra Claude till en riktig AI-assistent är det avgörande att vi möter användare där de är – och i många fall är det på deras mobila enheter”, säger Scott White på Anthropic.

“Vi lägger Claudes makt direkt i människors händer. Det handlar inte bara om bekvämlighet; det handlar om att integrera Claude i vårt dagliga liv.”

Den tredje versionen av Claudes stora språkmodell erbjuds direkt till användarna på sin webbplats i tre varianter: en snabb och enkel modell som kallas “haiku”, en långsammare och kraftfullare modell som kallas “sonnet”, och, endast för betalande kunder, fullt “opus”-system.

Det är det systemet som tog ledningen i LMSys chatbot-ranking och blev den första AI som slog GPT-4 ur pole position, och det skapade också rubriker för sitt enorma “kontextfönster” – ett mått på hur mycket konversation det är. kan ha i åtanke när som helst. Opus rymmer cirka 160 000 ord, tillräckligt för att en användare ska kunna klistra in en tung roman och ställa följdfrågor.

Hittills har ChatGPT dock mött lite konkurrens på användarnas enheter. OpenAI släppte först sin iOS-app i maj förra året, och den är fortfarande en av de få frontier AI-modellerna med en tillgänglig konsumentapp.

Anthropic säger att Claude-appen kommer att tillåta den att ge användarna nya funktioner, utöver enkel användning. “Till exempel kan Claude iOS-appen, med en användares samtycke, komma åt enhetens kamera och fotobibliotek,” sa White.

“Efter ett möte kunde en företagsanvändare ta ett foto av ett whiteboard-diagram och be Claude att sammanfatta nyckelpunkterna, vilket gör det lättare att dela och agera på viktig information. På samma sätt kan en konsument ta en bild av en växt de möter på en vandring och be Claude att identifiera arten och ge mer information om dess egenskaper och livsmiljö.”

Vid sidan av iOS-appen ökar företaget också sitt affärserbjudande, med en “team”-plan som låter företagskunder köpa chatbot-åtkomst för hela sin personal.

“Vi startade Anthropic för att leda frontlinjen för AI-säkerhet och forskning. Det är inget man kan göra abstrakt. Vi tror inte att vi skulle kunna påverka branschens bana på ett positivt sätt och inspirera till ett lopp mot toppen på AI-säkerhet om vi inte kunde tävla på gränsen, säger White.

Den konkurrensen verkar ha en effekt på marknadsledaren. På onsdag, OpenAI ändrat sin policy för att tillåta användare att komma åt hela sin ChatGPT-historik, utan att behöva välja att låta företaget träna på sina konversationer som en motprestation.




Source link